Min corona lockdown

Om tankemylder og vores geniale hoved

Som nævnt tidligere, har jeg under lockdown gjort mig en masse tanker om det at være menneske. Noget jeg er blevet vildt fascineret af, er vores kære hoved. Jeg synes det er ret fantastisk, og det er både på godt og ondt. Jeg tror det er det jeg er blevet så fascineret af. Hvordan det er så opfattende, at det kan vende og dreje hver eneste situation vi er i, hvor det både kan gå den positive vej og den knap så positive vej, og hvordan vi er i stand til at kontrollere og styre vores mindset.

Vi indtager så mange indtryk, og selvom hjernen selv sorterer en masse fra som vi ikke lægger mærke til, så er vi selv medbestemmende overfor hvad vi vil tage ind og hvad vi ikke vil. I øv-perioder er vi mere sårbare og sensitive overfor indtryk og dermed tager vi meget mere ind og bruger meget mere energi på at sortere tankerne. Det fede her er, at selvom vi kan bruge mere tid på at sortere i tankerne, så er vi stadig i stand til at styre hvad vi tager ind. Det synes jeg er vildt fascinerende, og spændende at arbejde med.

De tidspunkter jeg selv har oplevet at bruge meget energi på mine tanker, har jeg forsøgt at ‘tage fat i’ tanken, rent visuelt forestille mig, at der er to døre, hvor den ene er ‘tag ind’ og den anden er ‘smid ud’. Så stiller jeg mig selv spørgsmålet “Er denne her tanke positiv eller negativ, kan den gavne mig og i så fald hvad kan jeg bruge den til?” og derefter “fedt! jeg kunne bruge den til det her, så er jeg den indsigt rigere!” eller “den kunne jeg sgu ikke rigtig bruge til noget, nåh. Videre i livet!” En mega fed øvelse, som flittigt bliver brugt hos mig, fordi man lærer hvad der er til gavn og hvad der ikke er.

Tanker bliver i mange tilfælde gjort farlige, fordi man et eller andet sted godt ved, at de kan påvirke vores psykiske tilstand. For en sjæl som mig, som kan spekulere enormt meget, og både kan elske og hade det og derfor gå lidt i panik over det, så er en beroligende sætning; “det er BARE tanker”
Tanker er IKKE farlige. Tanker opstår i takt med alle de indtryk vi får, og de er med til at spore og guide os i den retning vi skal. De er ikke forkerte, de SKAL være der. Det handler bare om at selektere, så vi bevidst tager det ind som vi kan bruge til noget og som gavner os positivt.

Dér hvor den kan tippe over, er hvis en tanke sætter sig fast, og får lov til at sidde og nage, så man er låst fast omkring den ene tanke, så kan det være svært at komme ud af den igen.

Mine 4 yndlingsværktøjer til tankekontrol:

  • Flyt fokus – Når vi har fokus på noget, bliver vi optaget af det, så hvis en tanke har sat sig fast, så er et skide smart trick at flytte sit fokus. Det kan være at man bevidst vælger at tænke på noget andet. “Nårh ja, farmor har også snart fødselsdag, hvad skal jeg give hende i gave?” Så flytter man sig mentalt til noget andet og mere overskueligt. Ofte hjælper det for mig at flytte mig fysisk. Gå ind i et andet rum, slippe hvad jeg har i hænderne og lave noget helt andet.

 

  • Kig op – Hvis i ligesom jeg har gået ufatteligt mange kedelige(😂) ture igennem lockdown, så kender i måske også godt til, at man kan gå og spekulere og helt glemme at kigge op. Jeg tager SÅ tit mig selv i at gå og kigge ned i jorden, i stedet for at kigge op og lægge mærke til naturen, bygninger, mennesker, butikker osvosv.

 

  • Skriv alt ned – Jeg skriver altid alting ned, hvis noget nager. Det kan virkelig hjælpe at få det ud, uanset om det bare er i noter eller om man har brug for at sige det højt til en ven el. lignende. Så kommer det ud af hovedet, og så behøver man ikke at bruge energi på at spekulere over det.

 

  • Trække sit skjold – Lidt mere kontroversielt, men at forestille sig rent visuelt, at man er udstyret med et mega smart skjold, som blokerer for tanker som ikke gavner. Det er lidt en øvelse, men personligt synes jeg virkelig det kan rykke, hvis jeg har en dag hvor jeg føler mig særligt sårbar. Det holder alle inputs lidt på afstand, og så er det nemmere at håndtere.

Helt generelt om det at have en masse tanker, er at lære at lade dem pralle lidt af på en.
Jeg tror, at ‘pyt-knappen’ er det mest geniale værktøj jeg har lært, og den kan bruges på mange forskellige måder, blandt andet igennem de 4 værktøjer jeg har nævnt, eller ved blot at sige ‘pyt’ til sig selv, og tænke “Nåh, videre!”.

Det handler om at nyde livet, og det kan tanker godt blokere for, hvis de får lov at fylde for meget, ellers handler det bare om at værdsætte og bruge sit mega smarte hoved som er så genialt;)) Personligt nyder jeg livet meget mere, når jeg siger pyt❤

Tak fordi du læste med – Jeg håber inderligt, at du blev inspireret❤

Blogger-Kris over and out✌

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min corona lockdown